כבר במחצית שנות החמישים של המאה הקודמת, החלו מפתחים את טכנולוגיית ה AI, אך רק בשנים האחרונות ממש התרחשו מספר פריצות דרך משמעותיות, שהפכו את טכנולוגית הבינה המלאכותית לחלק בלתי נפרד מחיי כולנו בדרכים שונות ומגוונות ובהן: בעת יצירת קשר עם שירות הלקוחות מקבלים, ברוב המקרים, תשובות מצ’אט בוט מבוסס AI, תרגום אוטומטי – כשאנחנו יוצאים לטייל במדינות רחוקות, במוסדות הרפואיים השונים ה AI עוזרת בפיענוח ובבתי המרקחת רובוט מבוסס AI יביא לרוקח את התרופה לה אנחנו נזקקים. כל אלה שייכים לרמת היומיום הפרטנית, כשאנחנו מדברים בקנה מידה עולמי, אנחנו יכולים למצוא את המכונית האוטונומית, חיזוי נפילות כלכליות עולמיות, חיזוי אפידמיה ועוד.
מדובר בטכנולוגיה המבוססת בעיקרה על אופן חשיבת המוח האנושי בבואו ללקט עובדות, לשמור הערות, לאצור מחשבות ולהפוך אותן לתמונה שלמה אחת שמובילה אותו להסיק מסקנות, או לפעול בצורה מסוימת על מנת להגיע לתוצאה מיוחלת.
לבינה המלאכותית, שכאמור כבר מתפקדת ומחוללת מהפיכות משמעותיות בשלל סוגי וגווני התעשיות, יש פוטנציאל ממשי לחולל מהפיכה גם בתחום החינוך בכלל והחינוך לגיל הרך בפרט.
מאמר מגזין מטעם צוות הורייזון לאבס
חוויית למידה מותאמת
למרות רצונם הטוב של המורים והמחנכים, הם נמצאים בתוך סד הכיתה המסורתית, בדיוק כמו הילדים אותם הם מלמדים. והסד הזה דורש גישה אחת זהה לאינספור תלמידים.
גישה זו נוחה למנהלי משרד החינוך ומנהלי בתי הספר, כשכלל התנהלות תכניות החינוך נעשות בצורה סכמתית ותעשייתית, אך גלוי וידוע הוא ששיטה זו משאירה חלק מהתלמידים מאחור, כשהם אינם מצליחים למצוא את עצמם מתברגים במערכת, וילדים אחרים מרגישים שהמערכת איננה מאתגרת דיה והם מרגישים שהם נבלמים על ידה. כשכל הילדים לומדים בה בעת את אותו חומר לימודי בקצב זהה, ישנן יותר החמצות מהצלחות.
שילובה של בינה מלאכותית יכול לסייע בהתאמת חווית למידה אישית, במיוחד עבור הגיל הרך. בינה מלאכותית יכולה להנפיק תכניות ופעילויות למידה מותאמות אישית באמצעות ניתוח נתונים כגון:
רמות המעורבות של הילד, דפוסי פעילות, תגובות הילד לשאלות ותחומים בהם הוא מתקשה או לחילופין מצטיין.
ניתוח נתונים שכזה מעניק לבינה המלאכותית את המידע הפרטני והייחודי של כל ילד, החוזקות, החולשות, קצב הלמידה וסגנון הלימוד המועדף עליו, על מנת ליצור עבורו תכנית שתהפוך את חווית הלמידה למרתקת, מועילה ומותאמת ליכולותיו.
משמעות חוויית למידה מותאמת – מדובר בגישה מותאמת המאפשרת לילדים ללמוד בקצב שלהם תוך טיפוח השגיות, ואהבה לעצם תהליך הלמידה. התוצאה היא העצמה אישית ותחושת גאווה.
תוכן מותאם אישית יכול לכלול: סרטונים, ספרים דיגיטליים, משחקים אינטראקטיביים ועוד, תוך הצגת המידע בצורה נגישה וברורה לכל ילד בנפרד.
השימוש בבינה מלאכותית לצורך חוויית למידה מותאמת מרחיבה משמעותית את אפשרויותיו של כל ילד וילד למצות את הפוטנציאל שבו.
סביבת למידה אינטראקטיבית ודינמית
באמצעות בינה מלאכותית ניתן ליצור סביבות למידה אינטראקטיבית, מכילה, מסתגלת ומרתקת עבור ילדים צעירים, שבמקום להפוך אותם לסופגיי ידע פאסיביים הם הופכים לחלק פעיל ומשמעותי בלמידה שלהם עצמם:
למידה אינטראקטיבית
דמיינו לעצמכם קוביות דופלו ענקיות המתייחסות ומגיבות לפעולותיו של הילד ומעניקות לו משוב על פעולותיו… בינה מלאכותית יכולה ליצור חוויות אינטראקטיביות, בהן יבצע הילד פעולות שונות על עצמים או גופים וירטואליים, תוך כדי כך שהוא פותר חידות ולומד.
למידה מרתקת
בכוחה של בינה מלאכותית ליצר תרחישים שונים, לעורר אתגרים שמנצלים את סקרנותם הטבעית של הילדים ומעוררים בהם ענין בסביבת הלימוד ובתכנים המוגשים. זו אחת הדרכים המוצלחות לעודד בילד את האהבה ללמידה.
למידה מכילה
בדיוק כפי שהסברנו בסעיף הדן בלמידה מותאמת. בינה מלאכותית מעניקה הוראה מובחנת לילדים תוך התאמת רמות קושי, סיפוק דרכי למידה חלופיים כמו למידה שמיעתית חזותית, או קינסתטית (חושית), למידה קינסתטית היא סגנון למידה בו תופסים ושומרים מידע באמצעות תנועה פיזית, פעילויות מעשית והתנסות ישירה עם החומר הנלמד. וכל זאת כדי להבטיח הזדמנות שווה להצלחה.
למידה אדפטיבית
סתגלנות מותאמת להתקדמות הילד בזמן אמת, תוך זיהוי צרכים כמו מתן תמיכה נוספת או הצבת אתגרים משמעותיים יותר. בינה מלאכותית מאפשרת חוויית למידה דינמית המותאמת ליכולותיו של הילד ומעודדת מוטיבציה ועניין.
אינטראקציה עם חברים וירטואליים
באמצעות בינה מלאכותית ניתן ליצור בני לוויה וירטואליים לילד לצורך תמיכה רגשית, דימוי אינטראקציות חברתיות חיוביות ופיתוח אמפתיה. חברים וירטואליים אלה, מאפשרים לילד מרחב בטוח המאפשר לו לזהות את רגשותיו וללמוד לבטא אותם. הם כמובן אינם מהווים תחליף לאינטראקציה הבן אישית האנושית, אלא ככלי תמיכה משלים בלבד.
תקשורת מורה הורה תלמיד
תוך כדי ניתוח נתונים על התקדמות הילד ומתן תובנות מעשיות, יכולה בינה מלאכותית להקל על שיתוף פעולה ותקשורת בין המחנכים, ההורים והילד, כשההורה מקבל המלצות מותאמות אישית לילדו על מנת להמשיך את הלמידה גם בבית.
שיקולים אתיים לשימוש בבינה מלאכותית בחינוך לגיל הרך
לצד היתרונות הברורים, שמציג השימוש בבינה מלאכותית בחינוך לגיל הרך, היא מציגה גם לא מעט אתגרים וחששות אתיות:
- הטיה – כידוע, אלגוריתמי בינה מלאכותית תלויים תלות מוחלטת בנתונים אותם למדו. יש לזכור כי כלים אלה אמורים לסייע בחינוכם של ילדים רכים מרקעים שונים ומגוונים. במקרים בהם נתונים מוזנים אלה ואחרים יהיו מוטים או חסרים עלולה להיווצר הטיה מגדרית, מגזרית ולעודד חוסר שוויון. חשיבות עליונה אם כך יש בהבטחת פיתוח מערכות אלה תוך התמקדות בהכלה כדי שכל ילד יזכה להזדמנות שווה ללא קשר לרקע התרבותי-חברתי-כלכלי ממנו הוא מגיע.
- פרטיות ואבטחת נתונים – לצורך שילוב נכון ויעיל של מערכות בינה מלאכותית בחינוך לגיל הרך, הן מלקטות ומנתחות כמויות אדירות של נתונים על ילדים צעירים, מדובר במידע רגיש וחיוני להבטיח את הגנתו מפני שימוש לרעה, גישה לא מורשית ועוד.
לסיכום
השימוש בבינה מלאכותית, תוך התמקדות ביכולותיהם האישיות של הילדים, פותח אפשרויות מרתקות ליצירת מהפיכה בחינוך לגיל הרך.
היא מאפשרת זיהוי מוקדם של קשיי למידה או לחילופין של למידה מתקדמת. באמצעות חוויות למידה מותאמות אישית, סביבת למידה דינמית ואינטראקטיביות, וטיפוח צמיחה קוגניטיבית וחברתית-רגשית כאחד.
לצד יתרונות אלה אין להקל ראש בהכרח להבטיח הגנה על פרטיות נתוניהם של הילדים.