בשנים האחרונות מתרחש שינוי מהפכני בעולם משחקי המחשב, כאשר כלי בינה מלאכותית (AI) הופכים בו לכלי משחק עוצמתי בפני עצמו. כלים שהופכים את עיצוב המשחקים לנגיש ויעיל יותר. וככל שתעשיית משחקי המחשב מתפתחת כך מתגלה כוחם של הכלים המבוססים על בינה מלאכותית לחולל מהפכה של ממש באופן שבו משחקים מתוכננים, נוצרים, מעוצבים ומקבלים חיות.
הבינה המלאכותית ומשחקי המחשב
משחקי מחשב נוצרים על ידי צוותי פיתוח משחקים, הכוללים בדרך כלל מתכנתים, אמנים, מעצבים ומהנדסי אודיו. תהליך הפיתוח הוא ארוך ודורש עבודה רבה: בחירת הנושא הכללי של המשחק, מתכנתים משתמשים בשפות קידוד ובמנועי משחק שונים כדי להחיות את המשחק, אמנים יוצרים את הדמויות, התפאורה, סביבות וממשקי משתמש. אנשי סאונד יוצרים מוזיקה ואפקטים קוליים, ואז יש לבדוק את התוצר, לחפש באגים וללטש ולשפר לפני שישוחרר לציבור. שילובה של בינה מלאכותית שינה באופן דרמטי את אופן ואופי העבודה על המשחקים. בינה מלאכותית מציגה אפשרויות חדשות בכל אחד ואחד מהתחומים הרשומים, בזכות יכולתה לסייע בהיבטים שונים של יצירת משחקי מחשב- מיצירות אמנות ועיצוב רמה ועד קידוד והפקת סאונד.
כיצד פועלים כלי AI ביצירת משחקי מחשב
רוב כלי הבינה המלאכותית מסתמכים על אלגוריתמים של למידת מכונה או עיבוד שפה טבעית כדי לספק פלט המבוסס על הזנות המשתמש. באופן זה יכול מודל בינה מלאכותית שאומן על מסמכי עיצוב משחקים קיימים ליצור רעיונות חדשים לעיצובים. מודלים של AI מבוססי טקסט יכולים לספק דיאלוג, וסיפורי רקע של דמויות ועוד.
1. יצירת תוכן פרוצדורלי
יצירת תוכן פרוצדורלי (PCG) היא יצירה אלגוריתמית של תוכן משחק עם קלט משתמש מוגבל המשמש ליצירת עולמות, רמות, קווסטים ועוד במשחקי וידאו. מאפשר למפתחי משחקי מחשב יצירת כמויות עצומות של תוכן מגוון וייחודי. כלומר, מדובר באלגוריתמים המסוגלים ליצור, באופן אוטונומי סביבות משחק, דמויות, נרטיבים ורכיבי משחק רבים אחרים.
2. שיפור איזון ואופטימיזציה של המשחק
כלים מבוססי בינה מלאכותית יכולים לנתח נתוני משחק, התנהגות שחקנים ואת הכללים, המערכות והיחסים המתמטיים הבסיסיים, המגדירים את האופן שבו שחקנים מתקשרים עם עולם המשחק וקובעים את תוצאות עולותיהם, כגון בקרות תנועה, מערכות לחימה, ניהול משאבים או שיטות ניקוד. לשם זיהוי חוסר איזון, ואזורים דורשי שיפור לשם כיוון ודיור אלמנטים שונים במשחק.. בינה מלאכותית יכולה לעשות התאמות אוטומטיות של הגדרות גרפיות, הקצאת משאבים והיבטים טכניים אחרים על סמך יכולות החומרה והמערכת של השחקן.
3. תגבור היצירתיות
איורים, ציורים, תפאורה, מוזיקה ואפקטים קוליים שנוצרו בעזרת בינה מלאכותית יכולים לספק נקודת מוצא לצורך ריענון, מעוף, התגברות על מחסומי יצירה וכך לייעל ולהאיץ את העבודה. בינה מלאכותית יכולה להמציא את הסיפור על סמך הקלט, להחליט או להציע דיאלוגים שונים, לפתח נרטיבים ולסייע בהתקדמות פיתוחו של המשחק
כמה כלי AI לפיתוח משחקי מחשב
Unreal Engine של Epic Games
מסייעת ליצור דמויות ריאליסטיות הנשלטות על ידי מחשב באמצעות כלים ויזואליים הנקראים עצי התנהגות, שהם כמו תרשימי זרימה המראים כיצד בינה מלאכותית צריכה לחשוב ולפעול.
המנוע כולל תכונות המאפשרות לדמויות הבינה המלאכותיות הללו להבין את הסביבה שלהן, למצוא נתיבים סביב מכשולים, לראות ולשמוע דברים בעולם המשחק ולקבל החלטות תואמות סביבה ופעולה.
GameGAN של Nvidia
GAMEGAN מערכת בינה מלאכותית שלומדת את דרך המשחק ואופיו באמצעות צפייה והתבוננות באנשים המשחקים.
בהמשך יודעת המערכת ליצור מחדש את הכללים הבסיסיים, (כולל הפיזיקה והגרפיקה) ללא צורך בקוד או במנוע המשחק.
כלומר היא יודעת לבנות עותק שניתן לשחק בו מאפס
AI Dungeon
כלי זה , תוך שימוש בעיבוד שפה טבעית מאפשר ליצור ולשתף משחקים מבוססי טקסט על סמך הקלט המוזן.
ניתן באמצעות ה AI ליצור עולמות, דמויות ותרחישים ומאפשרת לשחקן ליצור איתם אינטראקציה.
GameSalad
GameSalad פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית המאפשרת פיתוח ויצירת משחקי מחשב ללא ניסיון בקידוד.
משלבת תכונות בינה מלאכותית לניתוח ומעורבות משתמשים, ומספקת למפתחים תובנות מונעות נתונים כדי לשיפור המשחק ופיתוחו.
סיכום
הבינה המלאכותית יכולה בהחלט לפתח וליצור משחקי מחשב.
כלי ה AI השונים מפשטים את תהליך היצירה מראשיתה וככל שתמשיך הטכנולוגיה ותתפתח יוכלו מפתחים להשתמש בה יותר ויותר לצורך האדרת חוויות המשתמשים כמו גם קיצור זמן ייצור המשחקים והוצאתם לשוק.
מעוניינים להעמיק ולהכיר את עולמות ה-AI? בהורייזון לאבס נשמח לעניין אתכם בלימודי בינה מלאכותית למתחילים, וכן באפשרות לסדנאות בהתאמה אישית מלאה בתחומי ה-AI.