מסורתית, הסתמכו מנועי החיפוש כמו גוגל, בינג ויאהו על אלגוריתמים התואמים מילות מפתח לתוכן אינטרנט כדי להנפיק למשתמשים תוצאות חיפוש רלוונטיות.
עם הצטרפותה של בינה מלאכותית המציעה חווית חיפוש אינטואיטיבית, מותאמת אישית, החל עובר גם נוף מנועי החיפוש המוכרים והידועים שינוי, המונע בעיקר על ידי התקדמות בטכנולוגיות הבינה המלאכותית (AI).
מאמר מטעם צוות מכללת הורייזון לאבס
השפעת ה-AI על מנועי חיפוש מסורתיים
בינה מלאכותית משנה את הדרך בה משתמשים במנועי החיפוש הוותיקים באמצעות שיפור יכולותיהם לפרש ולהבין טוב יותר את ההקשר, הכוונה והעדפותיו של המשתמש במספר דרכים ובהן:
1. רלוונטיות חיפוש מדויקת יותר תוך התאמה אישית
מנועי החיפוש שהסתמכו בעיקר על התאמת מילות מפתח, סיפקו פעמים רבות תוצאות כלליות ביותר שדרשו מהמשתמש עצמו לעסוק בניפוי המידע הלא רלוונטי או הפחות מתאים לכוונותיהם. במידה מסוימת ניתן לטעון כי מנועי החיפוש היו בתוך מחוך שאפשר להם שאיפת נתונים מדודה, לפני שנשפו אותה החוצה לטובת המשתמש.
בזכות יכולתה של בינה מלאכותית לנתח כמויות אינסופיות של נתונים, הכוללים את היסטורית החיפוש של המשתמשים, דפוסי התנהגות, תוכנם של דפי אינטרנט ועוד, מאפשר למנוע החיפוש לשחרר את המחוך ולפרוץ את המגבלות.
במקום להסתפק בהתאמת מילות מפתח, יודעות מערכות בינה מלאכותית לפרש שאילתות מורכבות, לנתח אותן ולזהות בדיוק מוגבר את בקשת המשתמש על מנת להעניק לו את התשובה הטובה והמדויקת היותר האפשרית. למשל שאילתה שכזו: “בתי קפה טובים לארוחות בוקר משפחתיות, ידידותיות לילדים, עם מקומות ישיבה מוצלים בחוץ, הפתוחים בשבת באזור עמק חפר” הייתה לא פחות מאתגר מתיש עבור מנועי החיפוש הוותיקים, שבמקרים רבים בוחרים היו את אחת הדרישות וממנפים אותה כלפי מעלה “בתי קפה פתוחים בשבת”…בינה מלאכותית תפלוט במהירות תשובות מפורטות תוך התאמה מרבית לשאילתה כולה.
בינה מלאכותית, בזכות יכולתה לנתח הקשרים המבוססים על נתוני חיפוש ודפוסי שימוש של מיליונים, “מבינה” למה התכוון המשורר או המשתמש כשהוא כותב “נשירת שיער”. מבחינת מנוע החיפוש המסורתי מדובר ברמז בלבד, מבחינת ה AI הפונה רוצה לדעת מה הגורמים לנשירת שיער, הטיפול בנשירת שיער ואופן מניעת נשירת שיער ויפלוט את התשובה המתבקשת. כלומר, מנוע החיפוש, מבוסס הבינה המלאכותית לומד מכל אינטראקציה, וכך אוסף לעצמו את המידע המאפשר לו לחזות ולהבין טוב יותר מה מחפש המשתמש.
2. חיפוש קולי
אופן התקשורת שלנו מול הטכנולוגיה עוברת שינוי עצום כתוצאה מהחיפוש הקולי. נראה כי ראשיתו של השינוי הוא עזרי הקול המופעלים באמצעות בינה מלאכותית כמו סירי של אפל, אלכסה של אמזון והעוזר של גוגל.
“שלושת המוסקטרים” הללו הפכו את החיפוש הקולי לפופולארי והרחיקו את המשתמשים, ההולכים ומתרבים, מהמקלדת לטובת החיפוש המילולי הקולי. עזרי הקול הידידותיים הללו מבוססי בינה מלאכותית ומסוגלים לא רק לזהות מילות מפתח, אלא לזהות גוונים ודקויות של השפה המדוברת הטבעית. ה AI מסוגלת למערכות לזהות את כוונת המשתמש גם כשהפניה מורכבת ולאתר עבורו מידע רלוונטי בזמן אמת.
כתוצאה, יכולים משתמשים לשלוט במכשירים, “לאלף” אותם לביצוע משימות שונות באמצעות פקודה קולית בלבד. ההשלכות של השינוי הזה הן עמוקות. ככל שמספר הולך וגדל של משתמשים מאמצים את הנוחות והנגישות ללא ידיים של חיפוש קולי, נוצרת פעולת גומלין ביניהם לבין מנועי חיפוש. שיטת פעולת ה- SEO הידועה, המתמקדת במילות מפתח, הופכות ליעילות פחות, כשמשווקים ויוצרי תוכן משתדלים להתאים את התוכן שלכם כך שיעניק מענה ייחודי לשאלות נפוצות, תוך התאמה מרבית לצרכיו הספציפיים של המשתמש, ובאופן הטבעי ביותר שניתן. דמוי אנושי.
מעבר זה דורש מעבר למילות מפתח עם “זנב” הרבה יותר ארוך, מבנים מבוקרים של שאלות ותשובות תוך התמקדות בכוונת המשתמש.
3. המלצות ותובנות מבוססות תחזית
המלצות ותובנות מבוססות תחזית הם חלק מיכולותיה של AI תוך הסתמכות על ניתוח כמות נתונים עצומה שמטרתן שיפור חוויות המשתמש בפלטפורמות דיגיטליות שונות, הגברת מעורבות המשתמשים, הפניית המשתמשים לכיוון שירותים מותאמים תוך כדי העברתם משירות מוכר לשירות מועדף על ידי המשווק.
כדי לצפות את צרכי המשתמש ולהציע באופן יזום מוצרים, שירותים רלוונטיים או תוכן מותאם. על מנת לנתח כמויות נתונים אלה נדרש מעקב אחר התנהגות המשתמשים ובהם: היסטורית הגלישה תוך חשיפת זמן השהות של המשתמש באתר, מילות המפתח שהוזנו, מספרי “לייקים”, שיתופים, והערות שונות ברחבי המדיות החברתיות השונות מעניקות מידע משמעותי על מעורבות בתכנים מסוימים, היסטורית רכישות, מיקום גיאוגרפי, מצב דמוגרפי, מאיזה מכשיר (טלפון חכם, מחשב שולחני וכד’), השעה ביום (בבוקר שבת להציע אטרקציות פתוחות בשבת, או בתי קפה פתוחים לארוחת בוקר וכו). שילוב ועיבוד הנתונים הללו מאפשרים זיהוי דפוסי משתמש וחיזוי צרכיו בדיוק, שככל שעובר הזמן, הולך וגדל.
4. הבנה הקשרית וחיפוש משמעותי
במשך שנים רבות הסתמכו מנועי החיפוש על התאמה מילולית של מילות מפתח. אם משתמש חיפש “כיסא מחשב”, יחפש מנוע החיפוש המסורתי בעיקר דפים המכילים את המילים המדויקות הללו בלבד. כתוצאה, לא תמיד הניב תוצאות שלמות ולא אחת הניב גם תוצאות לא רלוונטיות.
החיפוש הסמנטי מייצג שינוי תבנית, תוך שימוש בבינה מלאכותית ועיבוד שפה טבעית (NLP) – ענף של AI המאפשר למחשבים להבין, לפרש וליצור שפה אנושית באופן משמעותי ושימושי כאחד. כדי להבין את המשמעות שמאחורי מילים, ביטויים ושאילתות. האלגוריתמים של החיפוש הסמנטי מפענחים את ההקשר בו מתבצעת השאילתה אותה הזין המשתמש. חיפוש סמנטי דורש ניתוח מקיף של המלל, היסטוריית חיפושים, קשרים סמנטיים על מנת שתקבע הפרשנות הנכונה ביותר לשאילתה, גם כשאין בשאילתה עצמה מילות מפתח מדויקות. החיפוש הסמנטי מנסה להבין את הכוונה שמאחורי השאילתה וכך לתעדף את התוצאות המתאימות ביותר וכך מוביל אל התוצאות המדויקות והמגוננות ביותר.
החיפוש הסמנטי מציג למשתמש תוצאות שאינן רק מותאמות למילות המפתח אותן הזין, אלא כאלה שתואמים את הצרכים הבסיסיים שלו. מדובר ביתרון מפורש של קבלת תוצאות מגוונות יותר, רלוונטיות טובה יותר, חווית משתמש משופרת, תוך יכולת לטפל בשאילתות מורכבות.
לסיכום
אלה היו רק חלק מהדרכים בהן משנה AI את מנועי החיפוש המסורתיים. בינה מלאכותית מחוללת לא פחות ממהפכה באופן השימוש במנועי החיפוש.
אלה, נעזרים יותר ויותר ביכולותיה המוגברות של הבינה המלאכותית על מנת לאפשר למשתמשים לקבל, בעקבות הזנת השאילתות שלהם, תשובות רלוונטיות מבחינה הקשרית, חוויות חיפוש מותאמות אישית, המלצות מתאימות למשתמש הספציפי וגישה מהירה משמעותית, למידע.