מאז ומתמיד הייתה תעשיית הרכב אחד ממבשריה של ההתקדמות הטכנולוגיה. היה זה אך צפוי, שעם הפצעתה של בינה מלאכותית תאמץ אותה התעשייה המפוארת אל חיקה בחום ותשתמש ביכולותיה. ואכן, בינה מלאכותית התגלתה כמנוף שינויים אדיר ותעשיית הרכב עברה שינוי משמעותי, כשטכנולוגיית בינה מלאכותית נוצלה יותר ויותר החל משלב תכנון הרכב, שיפור תכונות הבטיחות, מערכות סיוע לנהג, שיפור הנוחות הפנימית ועד ליכולת נהיגה עצמאית. להלן סקירה מטעם צוות הורייזון לאבס.
תפקיד בינה מלאכותית ביעילות ייצור כלי הרכב
לבינה מלאכותית תפקיד מרכזי בייצור כלי רכב. החל בתכנון והנדסת כלי הרכב ועד תהליכי הייצור וניהול שרשרת האספקה. אלגוריתמים מתקדמים ומודלים של למידת מכונה מנתחים כמויות אינסוף של נתונים לשם ייעול עיצובי רכבים, מחקר מגוון רחב של תצורות וחומרים וכל זאת תוך צמצום הזמן והעלויות הנדרשים ליצירת אב טיפוס.
- ייצור – שימוש בבינה מלאכותית מאפשר שימוש ברובוטיקה ומערכות אוטומטיות הפועלות במקביל לעבודה אנושית. למידת מכונה מאפשרת חיזוי צרכי תחזוקה, הפחתת זמני השבתה והשהייה והבטחת זרימת ייצור.
- בקרת איכות – מערכות ראייה מבוססות בינה מלאכותית מסוגלות לזהות פגמים במהירות, בדיוק ובזמן אמת. עובדה המובילה לשיפור איכותו ובטיחותו הכוללת של כלי הרכב.
- לוגיסטיקה – דרך חיזוי ביקוש וניהול מלאי, באמצעות בינה מלאכותית, ניתן לצפות שינויים במגמות שוק ולהתאים את לוחות זמני הייצור בהתאם. באופן זה ניתן לצמצם בעלויות להקטין סיכונים ולשפר את הקצאת המשאבים.
שילוב בינה מלאכותית בשיפור היעילות והבטיחות בכלי הרכב
אין ספק בלבו של איש, כי בטיחות היא התחום החשוב ביותר בכלי הרכב. בינה מלאכותית (AI) היוותה ומהווה קפיצת מדרגה משמעותית בשיפור בטיחותם של אלה לטובת הנהג וסביבתו.
ביצועים
באמצעות אלגוריתמים מתקדמים של למידת מכונה וכמויות אינסופיות של נתונים, שלוקטו באמצעות חיישנים שונים, יכולות מערכות בינה מלאכותית ליעל את ביצועי הרכבים בשלל היבטים ובהם: ניתוח תנאי תנועה ודרך בזמן אמת, דפוסי מזג אוויר צפויים, הכוונה למסלולים יעילים, אבחון בעיות אפשריות ברכב עוד טרם התרחשותן ועוד.
כל אלה מאפשרים את הפחתת זמן הנסיעה וצריכת הדלק, ממזערים תקלות ומאריכים את תוחלת החיים של רכיבי הרכבים.
מניעת תאונות
יותר ויותר כלי רכב מצוידים במערכות מתוחכמות, מבוססות בינה מלאכותית המסייעות לנהג בניטור הסביבה, זיהוי מכשולים וחיזוי התנהגותם של משתמשי הדרך האחרים. כדוגמא ניתן לציין: בלימת חירום אוטומטית, הכוונה לשמירת נתיב הנסיעה, הכוונה בנסיעה לאחור ועוד.
כל אלה כולן מתבססות על טכנולוגיות בינה מלאכותית המלקטות ללא הפסקה ממערכי נתונים של תרחישי נהיגה ודרך. כל אלה מפחיתים משמעותית את הסכנה שבהתרחשותן של תאונות הדרכים.
חווית נהיגה
על ידי ניתוח דפוסי התנהגות והעדפות נהג, מסוגלות מערכות בינה מלאכותית יכולות להתאים את הגדרות כלי הרכב האישי ולשפר את חווית הנהיגה. למשל: מיקום המושב, זווית המשענת, בקרת אקלים ומערכות מידע ומולטימדיה.
השימוש בבינה מלאכותית במערכות מתקדמות לסיוע לנהג (ADAS)
Advanced Driver Assistance Systems – הן מערכות אלקטרוניות בעלות תכונות חשובות ובהן: בלימת חירום אוטומטית, אזהרות סטייה מנתיב, זיהוי נקודה מתה ועוד. מערכות אלה משתמשות בחיישנים, מצלמות ומכ”ם לניטור סביבת הרכב בזמן אמת ומתן התראות לנוהג על סכנות אפשריות או על הצורך בנקיטת פעולה מתקנת באופן אוטומטי. שילוב בינה מלאכותית במערכות מתקדמות לסיוע לנהג הופך את הנהיגה לא רק לבטוחה ויעילה יותר. באמצעות זיהוי מוקדם של מכשולים, הולכי רגל וכלי רכב אחרים בדיוק יוצא דופן. מודלים של למידת מכונה מזהים דפוסים וחוזים סכנות אפשריות תוך כדי כך שהן משגרות התראה לנהג לפני התרחשותן. הערה חשובה. למרות שפע היתרונות, הבלתי ניתנים לערעור, מעורר השימוש בבינה מלאכותית שאלות עקרוניות חשובות הדורשות טיפול ובהן: פרטיות נתונים, אבטחת סייבר וההשלכות האתיות של קבלת החלטות אוטומטיות.
יישומי בינה מלאכותית בתחזוקה וניהול רכבים
- תחזוקה – כדרכה, מחוללת הבינה המלאכותית מהפכה גם בתחום תחזוקת וניהול הרכבים. באמצעות ניתוח נתונים מחיישני הרכב השונים אלגוריתמים של למידת מכונה חוזים כשלים אפשריים עתידיים. זיהוי מוקדם של בעיות וכשלים מאפשר תחזוקה יזומה, שמפחיתה את זמן ההשבתה מצד אחד ומאידך מונעת את הצורך בטיפולים ותיקונים שעלותם עלולה להיות גבוהה, מאריכה את חיי הרכב מבטיחה שהוא מתפקד ברמת ביצוע אופטימליות.
- ניהול ציי רכבים – מערכות בינה מלאכותית ממנפות נתונים וניתוחים בזמן אמת לצורך ייעול הניתוב, ניטור צריכת הדלק, עמידה בתקנות, סיוע במעקב אחר מדדי התקינות והביצועים של כלי הרכב, וכך מקבלים מנהלי ציי הרכבים החלטות מושכלות באשר לעיתוי החלפת כלי הרכב.
תפקיד בינה מלאכותית בנהיגה אוטונומית
- נהיגה אוטונומית – מאפשרת לכלי רכב לנסוע ללא הנחיית נהג אנושי תוך שימוש בחיישנים, מצלמות, מכ”ם ובינה מלאכותית המאפשרת לכלי הרכב לנווט את דרכו. אוטונומיה חלקית – דורשת פיקוח אנושי ואוטונומיה מלאה איננה נדרשת לכל התערבות אנושית שהיא.
- ניווט – לבינה מלאכותית תפקיד מרכזי בקידום טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, המאפשר לכלי רכב לנווט בסביבות מורכבות עם התערבות אנושית מינימלית. באמצעות שימוש באלגוריתמים של למידת מכונה, מערכות אוטונומיות יכולות לזהות ולסווג עצמים וגופים כמו כלי רכב אחרים, הולכי רגל או רוכבי דו גלגליים תוך חיזוי תנועות פוטנציאליות שלהם.
- שיפור ביצוע – באמצעות למידת חיזוק ורשתות עצביות – מערכות בינה מלאכותית מאפשרות למכוניות הללו ללמוד הן מחוויות העולם האמתי והן מסביבות מדומות וכך להביא לשיפור הביצועים. ניתוח דפוסי תנועה והתאמה לתנאי נהיגה שונים, אותם מבצעת בינה מלאכותית, מבטיח את יכולתם של כלי רכב אוטונומיים לנווט בנופים ובדרכים שונות כמו: נהיגה עירונית, כבישי עפר, כבישים מהירים ועוד וכל זאת בדיוק ואמינות.
- חווית משתמש – מעבר לאותן תכונות מבוססות בינה מלאכותית להתאמה אישית של העדפות הנהג שצוינו קודם, התפתחה גם אפשרות האינטראקציה. עם ההתקדמות בעיבוד שפה טבעית, מערכות בינה למלאכותית מאפשרות לרכבים ליצור פעילות גומלין אינטואיטיבית עם הנוסעים. למשל: מתאפשרות שאילתות ופקודות קוליות המפשטות את חווית המשתמש. אין כל ספק כי ככל שטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית ממשיכה להתפתח כך ישתנה עתיד התחבורה.
ציפיות עתידיות – שימוש בבינה מלאכותית במגזר הרכב
ככל שתמשיך טכנולוגיית הבינה המלאכותית להתקדם, כך יתרחבו תפקידיה בתעשיית הרכב. בין ההתפתחויות העתידיות הצפויות ניתן למצוא:
- כלי רכב אוטונומיים בדרגה 5 – רכב אוטונומיה ברמה 5 משמעותה יכולת נהיגה אוטונומית מלאה שבה כלי רכב יפעלו ללא כל התערבות אנושית בכל התנאים, הסביבה, תנאי הדרך, תהפוכות מזג האוויר, מיקום גיאוגרפי או השעה. כלי רכב אלה לא יהיו מצוידים בהגה או דוושות. המרדף אחר כלי רכב אוטונומיים לחלוטין נמצא בחזית מאמצי שילוב בינה מלאכותית בתעשיית הרכב. למרות ההישגים המשמעותיים שכבר הושגו בכיוון השגת אוטונומיה מלאה בכל תנאי הנהיגה עדין לא הושגה.
- תקשורת בין רכב לכל דבר – (V2X) Vehicle-to-Everything היא טכנולוגיית תקשורת המאפשרת לכלי רכב להחליף מידע בזמן אמת באופן אלחוטי עם כלי רכב אחרים, תשתיות, הולכי רגל ורשתות ומאפשרת לרכבים לשתף נתונים על תנועה, תנאי כביש וסכנות פוטנציאליות, עתיד השימוש בבינה מלאכותית בתעשיית כלי הרכב יכלול גם את אפשרויות התקשורת הללו שימוש בשירותי ענן, כדי לקבל החלטות בזמן אמת שיועילו לכל משתמשי הדרך. אפשרויות שתשפרנה משמעותית את הבטיחות בדרכים, תפחתנה את עומסי התנועה ועוד.
- קיימות ויעילות אנרגטית – הבינה המלאכותית יכולה למלא תפקיד משמעותי בכל הקשור לשיפור הקיימות של תעשיית הרכב. לייעל את צריכת האנרגיה ולסייע באופטימיזציה של נתיבים למזעור פליטת CO2.
- הערכת ערך מכירה חוזרת – אלגוריתמים יכולים להעריך את ערך המכירה החוזרת של כלי רכב באמצעות ניתוח גורמים שונים ובהם היסטוריית השימוש ברכב, מצבו הכללי מגמות השוק ועוד.
סיכום
שילובה של בינה מלאכותית בעולם הרכב כבר הוביל לשינויים מרחיקי לכת בשיפור הבטיחות, היעילות האנרגטית, חיזוי תקלות וחוויית המשתתף. ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתפתח, שילוב הבינה המלאכותית ימשיך ויניע את הגל הבא של חדשנות. התחבורה תהפוך לבטוחה, יעילה ויותר אוטונומית.
כל אלה מדגישים ביתר שאת את חשיבות ההשקעה בטכנולוגיות בינה מלאכותית בעיצוב עתידו של עולם הרכב.