בחירת שפה:

/
/
קורס הנדסת פרומפטים (Prompt engineering)

קורס הנדסת פרומפטים (Prompt engineering)

מי מאתנו לא התנסה לאחרונה בכלי ה-AI והבינה המלאכותית על סוגיהם השונים, בפרט צ’אט GPT, בארד הצ’אט בוט המתחרה מבית Google, או כלים מחוללי תמונות על-פי טקסט דוגמת midjourney.

וודאי שאם התנסיתם בהם, נוכחתם לגלות שבכל פעם ופעם מתקבל תוצר אחר. תוצר המשתנה מבקשה לבקשה.

כלומר, אנו יכולים לבקש ממחולל התמונות של midjourney למשל לצייר לנו תמונה של נוף עם עצים והוא ייצר אחת. נוכל לבקש שוב, והוא ייצר אחת נוספת ומעט שונה. 

נשאלת השאלה: מה יקרה אם נבקש ממנו לצייר לנו תמונה של נוף אופקי, בזמן שקיעת בין-ערביים, עם עצי אורן ירוקים וטקסטורות עלים ריאליסטיות תוךת שהצל נופל מלפני העץ? וודאי שייצא לנו ציור מפורט שעונה בצורה מדויקת יותר על רצונותינו.

השורה התחתונה היא: ככל שנפרט יותר, כך התוצר הסופי יושפע מרמת הפירוט שלנו. בקשה זו, או שנקרא לה ‘שאילתה’ זו, נקראת בשפה המקצועית ‘פרומפט’.

אם כך, מה זה Prompt?

פרומפט זו בעצם שאילתה, טקסט ההוראה שאנחנו כותבים לכלי הבינה המלאכותית שאיתו אנחנו עובדים.

לפחות נכון לכתיבת שורות אלו, האקדמיה ללשון עברית עוד טרם התייחסה אל ה-Prompt ומצאה לו מקבילה בעברית, ואנחנו במכללת הורייזון לאבס בחרנו לקרוא לה לפחות באופן זמני בתור ‘שאילתה’.

כאשר אנחנו ניגשים לכל כלי בינה מלאכותית באשר הוא, מוטלת עלינו המשימה להנדס את הפרומפט בצורה נכונה, מתוארת ומפורטת ככל הניתן, כך שהתוצאה תתאים במדויק לצרכים שלנו.

תהליך זה מתואר בשפה המקצועית כהנדסת פרומפטים ובאנגלית: Prompt Engineering.

החוק בבינה המלאכותית: בכל הנוגע ל-Generative AI נאמר זאת בצורה ברורה שככל שהשאלה שלנו תהיה טובה יותר, כך התשובה שנקבל תהיה נכונה יותר.

מו התהליך בבניית הפרומפט?

בניית פרומפט היא תהליך שלוקח בחשבון את כלל הפקטורים והגורמים הנדרשים מן התוצר שלנו, וזאת כדי שתקבל את המענה המדויק ביותר.

עלינו לחשוב מבעוד מועד על כל פרט ולו הקטן ביותר, ועל המאפיינים הייחודיים לבינה המלאכותית ולדרישותיה, נלמד לכל אורכו של קורס הבינה המלאכותית שבמכללה.

הנדסת הפרומפטים היא מקצוע חדש שהולך ונבנה יחד עם עליית הפופולריות והשימושיות של כלי הבינה המלאכותית היוצרת.

מטרתנו במסגרת הלימודים היא להכשיר כל משתתף ומשתתפת כך שידעו כיצד לבנות פרומפטים מדויקים מאוד, כאלו שלא יצריכו בקשות חוזרות ונשנות מכלי ה-AI.

בראייה לעתיד הנגלה לעין והרחוק, עולה תמונת מצב המציבה את המומחים בתחום בחזית הטכנולוגית של כל בית עסק וארגון.

היכן הנדסת פרומפטים יכולה לבוא לידי ביטוי?

יצירת תוכן AI הפכה לפרקטיקה נפוצה בעולמות השיווק הדיגיטלי לשם הדוגמה.

אם נבקש מצ’אט GPT לכתוב לנו מאמר על גאות ושפל, הרי שהוא יכתוב טקסט מאוד כללי, אינפורמטיבי ואולי אפילו חינוכי על גאות ושפל. אולם עבור המשווקים, ברור לכול כי המאמר צריך להיות מעט ‘פלפלי’ וגם לענות על דרישות איכות מסוימות מצד מנועי החיפוש, וזאת כדי שהוא יקבל בהמשך חשיפה הולמת מהאינטרנט.

בהנדסת פרומפטים במקרה שכזה, נלמד כיצד לבקש מכלי הבינה המלאכותית לכתוב לנו מאמר עם מבנה מסוים, שצריך לכלול מילות חיפוש מסוימות וכן ביטויים מקבילים. נלמד לבקש מהכלי שיכתוב לנו טקסט עם נימה מזמינה לגולשים, או אפילו נימה מצחיקה וקלילה.

ניתן לבקש מהכלי לשלב תמונות וקישורים חיצוניים אל מאמרים המספקים סימוכין אל הנאמר בטקסט.

באופן הזה, ייווצר לנו מאמר איכותי, ולא ‘סתם’ טקסט רגיל.

ולכן, במקום ‘תכתוב לי מאמר על גאות ושפל’, נשנה זאת ל’תכתוב לי מאמר על גאות ושפל, נושא המאמר צריך להיות X, תחלק לי את המאמר ל-4-6 נושאים לפי ראות עיניך, לכל נושא תייצר תתי-כותרות, מתחת לכל נושא תיצור לי פסקה ובמהלך הטקסט תייצר לי גם רשימת נקודות (בולטים), תבחר לי מילות חיפוש רלוונטיות אל המאמר ותטמיע לי בתוך הטקסט.

במקרה הזה הדגמנו בקשה פשוטה. דמיינו את מידת המורכבות של בקשה המוגשת לכלי AI הבונה אפליקציות לפי דרישה או אתרי אינטרנט 🙂

עד לאיזו רמת מורכבות ניתן להגיע?

אנחנו באמת ובתמים חושבים שבכל הנוגע לבינה מלאכותית, השמיים הם הגבול.

פרופמט קלאסי ידוע כמשפט עד משפט וחצי. אך אם רוצים תוצאה איכותית מאוד, אז חשוב לשלב פרומפט של 5-6 שורות, ישנם אפילו פרומפטים המורכבים מ-10 משפטים.

הכניסה שלנו אל הפרטים ולו הקטנים ביותר, היא קריטית ליצירת תוצר מדויק. מחולל התמונות יכול לשרת אותנו נאמנה, ולנו רק נותר להקדיש את הזמן כדי שנגיש לו את הבקשה המדויקת.

כיצד ניישם זאת בקורס הנדסת פרומפטים?

ועכשיו אנחנו מגיעים אל העיקר!

בגדול, השיטה אותה נלמד היא לעשות הינדוס לאחור של התוצר שלנו.

ניקת את התוצר, או את הרעיון לתוצר, ונפרק לגורמים מה למעשה מרכיב אותו. איך היינו בונים אותו, איך היינו מסבירים לאנשי המקצוע השונים על התוצר, ועל-פי אילו צעדים היינו בונים אותו.

במקום לעבוד מההתחלה אל הסוף, אנו הולכים קודם כל אל הסוף וצועדים צעד אחר צעד אל עבר ההתחלה.

לאחר מכן, נבקש לאפיין מספר היבטים נוספים: מיהו קהל היעד שלנו עבור התוצר? מיהם סוג הקוראים? או מיהם הצופים? האם מדובר במאמר שמיועד לקטינים או בוגרים? האם מדובר בתמונה וויזואלית המדברת לאמהות או לאבות?

פירוט הקהל הוא חשוב לא רק כדי שנאמר זאת לכלי ה-AI, אלא גם כדי שנכתוב את הפרומפט שלנו באופן מדויק ונכון הרבה יותר.

היכן התוצר יהיה מוצג? האם התמונה מיועדת לפוסט שיווקי ברשתות החברתיות? האם כתמונה במאמר אינפורמטיבי? תופתעו לגלות שתמונה בה תגדירו בפרומפט כמיועדת ללינקדין, תצא באופן שונה לחלוטין מתמונה בה תגדירו בפרומפט שהיא מיועדת לאינסטגרם.

בנוסף, נלמד כיצד לנצל את כלי ה-AI לטובת רישום הפרומפט. אפשר גם בהחלט לבקש מכלי הבינה המלאכותית שיהנדס לנו פרומפט בהתאם לצורך X ו-Y. הרי בסופו של יום, בינה מלאכותית יכולה לספק לנו השראה והכוונה.

התייעצו עמנו

מכללת הורייזון לאבס מתמחה בלימודי בינה מלאכותית והטמעת AI בארגונים.

בכל שאלה והתייעצות בנושא קורס הנדסת פרומפטים, אנו נשמח לעמוד לשירותכם ולספר לכם כיצד גם אתם תוכשרו באופן מעמיק ומקצועי על מגוון רחב ועשיר של כלי AI.

העתיד כבר כאן, וכלי הבינה המלאכותית יהפכו במרוצת הזמן למיומנויות בסיסיות והכרחיות בכל ארגון ובית עסק.

בואו לצעוד יחד איתנו, בקדמת הטכנולוגיה של המחר.

הרשמה לקורס

כמה פרטים קטנים...

רגע לפני שאתם עוזבים

תנו לנו לתת לכם הצעה חד פעמית!