בחירת שפה:

/
/
כיצד הקידום האורגני יושפע מכניסת הבינה המלאכותית?

כיצד הקידום האורגני יושפע מכניסת הבינה המלאכותית?

אני לא יודע לתאר לכם כמה, אבל כמה פעמים פגשתי באנשים, בין אם פנים אל פנים ובין אם ברשתות החברתיות, שהכריזו בריש גלי – הקידום האורגני מת! האמנם?

הספידו את הקידום האורגני לפני שנכנסתי לתחום, הספידו את הקידום האורגני כשנכנסתי לתחום, מספידים אותו ברגעים אלו ממש ו… אני משער שגם יספידו אותו בעתיד. כנראה שזאת האווירה שנלווית אליו.

דעתי בנושא?

אני חושב שלראשונה איי פעם, באמת נכנס תחום שמשאיר אותנו המקדמים במעין אי-וודאות קטנה. כלי AI שישתלבו במנועי החיפוש ויביאו תוצאות שונות ומשתנות עבור הגולשים.

איך זה ירד בגרון אצל הגולשים? והאם זה יחתום את גורלו של ה-SEO?

לדעתי כל תרחישי הקיצון למיניהם הם מוגזמים. האמת נמצאת תמיד, אבל תמיד איפשהו באמצע. אף פעם אין לבן מוחלט כמו שאף פעם אין שחור מוחלט.

המאמר הבא נכתב ע”י עופר אטלס מקדם בגוגל שמקדם את אתרנו הורייזון לאבס, ושמחנו לארח אותו כאן. חשוב לנו לציין שהאמור להלן הינו דעתו של עופר בלבד.

הצגת תוצאות שגם ‘מדברות’ עם הגולשים

אחד מן החידושים שגוגל עתידים לשלב במנוע החיפוש שלהם, הוא תוצאה שבעצם יוצאת ישירות מתוך כלי ה-AI של שעונה לשם ג’ימיני. הוא ישולב בתוך ה-SERP (כלומר Search Result Page) ויציג לגולשים את האפשרות לקבל מענה מילולי שנותן להם את המידע כבר במעמד עמוד החיפוש, ולא בכרוך לכניסה לאתר אינטרנט.

האם אני רגוע לנוכח המהלך?

קודם כל לא. אני לא אשקר. לי בתור מקדם אתרים זה ממש לא יושב טוב. אבל ויש אבל, אני לא חושב שזה נכון לכל חיפוש וחיפוש.

גוגל הציגו באירוע מפואר, בין היתר את כלי הבינה המלאכותית שישתלב במנוע החיפוש, והציגו שאילתות מאוד מורכבות ומאוד פרטניות כמו למשל:

באילו פארקים באזור השרון, ניתן לטייל עם עגלה ובסמוך למצוא מגוון רחב של מסעדות שפתוחות בשבת?

כמובן שאני הבאתי כאן שאילתה משל עצמי, כדי שזה יהיה רלוונטי לנו הקוראים הישראלים 🙂

זאת שאילתת חיפוש שלמעשה קשה מאוד למצוא לה מענה באתרים. אפשר לפגוש באינספור אתרי בלוג טיולים, אבל מענה כל כך תמציתי? חד וחלק לא.

למה אני רגוע? כיוון שלרוב מדובר בשאילתות שאין להן כל צד עסקי טהור מצד הלקוחות שלי.

למה אני לא רגוע? כי עדיין, יש כאן בלוגרים של טיולים ואתרי טיולים שנפגעים. מדובר באנשים שעמלו שעות, טיילו וכתבו והביאו את המידע לגולש. מי אנחנו שניקח מהם את הזכות שיבקרו אצלם באתר?

מילות הכסף יישארו באותו המעמד

לעומת שאילתת החיפוש שזה עתה הדגמתי, ישנן מילות הכסף המשמעותיות יותר שלדעתי לא ייפגעו כתוצאה ממהלכי הבינה המלאכותית שגוגל משלבת במנוע החיפוש שלה.

למשל:

אם מישהו מחפש ‘עורך דין מקרקעין’ הרי שהוא לא מחפש עכשיו תשובת AI ארוכה; ככל הנראה שהוא מחפש פשוט למצוא עורכי דין למקרקעין ואז הוא יבקש לבחון את תוצאות החיפוש ואת התוצאות הממומנות.

וכאן אני מדגיש פן מאוד-מאוד חשוב: התוצאות הממומנות של גוגל, היהלום שבכתר. 

הפרסום הממומן בגוגל הוא אפיק ההכנסה העיקרי והבולט ביותר שהפך את ענקית החיפוש למעצמה כפי שהיא כיום. האם גוגל יבקשו לפגוע בכך? יפגעו עד כדי כך במבנה תוצאות החיפוש עד שאנשים כמעט ולא יזדקקו לתוצאות ממומנות? אני בספק.

האם זה אומר שהם לא ישלבו תוצאות ממומנות בתשובות AI? אני בטוח שכן, אבל אני גם חושב שיש להם יותר מדי מה להפסיד כדי שהם יעשו מהלך כל כך משמעותי והרמטי. זה אפיק שעובד להם טוב, ואם יש משהו שלמדתי מקידום אורגני במרוצת השנים זה – שמה שעובד לא נוגעים.

ומה בנוגע למנעולן? אם אני עכשיו מחפש מנעולן בבאר יעקב, האם זה אומר שאני רוצה לפגוש בתשובה מילולית ארוכה ומייגעת של AI? לא! אני רוצה להיכנס הביתה ואני נעול מחוץ לדלת הכניסה.

מילות הכסף הן מה שחשוב ללקוחות, הן מה שמכניס עסקאות וכאן, אם תשאלו אותי – אין מקום לדאגה.

אז מה עושים? צריך להתכונן לקראת כניסת הבינה המלאכותית ל-SEO?

אני חושב שכן, אני חושב שאין ברירה אלא לנסות ולהתאים את האתרים בכל צורה שהיא כך שהם גם יקבלו את תשומת הלב מכלי ה-AI השונים.

יש כמה וכמה טכניקות שכבר ממליצים להשתמש בהן, וגם אני הופך אותן לחלק מהחשיבה היומיומית שלי בקידום:

כתיבה שמותאמת לבינה מלאכותית

קודם כל, מה שכבר היה בעבר: כתיבה שנוחה לגולשים ומסבירה בפירוט את מה שנדרש. 

זה אומר שפה ברורה וגם מבנה טקסט שמקל על הבנה גם של הגולשים וגם של מנועי החיפוש כמו כותרות, סעיפים, פסקאות קצרות וכיוצא בכך.

אבל יותר מזה, זה טקסט שצריך לתת מענה לשאלות נפוצות. ממש תוכן שמכוון לשאלות שהגולשים שואלים לעיתים קרובות. במקרה כאן של הורייזון לאבס אני דואג להמון תוכן שמסביר על כלי AI שונים בהקשרים שונים. באופן הזה, יותר ויותר גולשים יפגשו בנו.

והכי חשוב (ותמיד היה חשוב): שהתוכן יציע ערך אמיתי.

SEO טכני

מומלץ לוודא שהאתר ייטען במהירות וושיוצגו ביצועים טובים במבחני Google PageSpeed Insights.

זה נכון גם לקידום האורגני של ימינו, וגם לקידום שייתכן וצפוי להשתנות בהמשך.

אותו הדבר גם בנוגע להתאמה לניידים, וחוויית המשתמש מוכרחה להיות חלק בלתי נפרד מהחשיבה שלנו כמקדמים.

מומלץ ותמיד היה מומלץ לשלב מבני נתונים עשירים (מה שנקרא סכמות) שיסבירו למנועי החיפוש על מה התוכן עוסק כמו למשל שאלות-תשובות שנקראת סכמת FAQ.

קישורים חיצוניים

פרקטיקה שהייתה ותמיד תהיה חלק בלתי נפרד מקידום האתרים האורגני.

קישורים מאתרים אמינים ורלוונטיים לתחום שאנחנו מקדמים יחזקו את מהימנות האתר, יגדילו את הסמכות שלו, וישכנעו את כלי ה-AI להציג אותנו כחלק ממקורות המידע שלו כשהוא עונה על שאילתות שונות (ושוב אני אזכיר: מילות הכסף הפשוטות כמו מנעולן בגדרה או קורס תכנות לילדים, לא יפגעו מהסיבה הפשוטה שאנשים מחפשים מקום ללמוד בו והם ירצו לעשות סקר שוק בין מכללות שונות).

ביסוס אמינות האתר

כשאני אומר אמינות האתר, אין כוונתי לבניית קישורים חיצוניים אלא להוספת מקורות לתוכן שאנחנו כותבים.

כך למשל, במאמרי המידע שעולים בהורייזון לאבס, כל המדריכים מפנים לכלי בינה מלאכותית שונים ובכך הופכים את האתר למקור מידע מדהים ורחב.

אותו הדבר צריך לקרות בכל אתר ואתר – עלינו להקפיד לציין מקורות מהימנים בתוך התוכן שלנו, ולהפוך אותו לדבר מה מאוד מבוסס וסמכותי בעיני כלי ה-AI.

קישוריות לאתרים חיצוניים: קישרו מתוך האתר למקורות אמינים אחרים.

מקומו של קידום האתרים להישאר, פשוט עם שינויים

כאמור, האמת נמצאת היכנשהו באמצע.

אני לא חושב שצריך לצאת בהכרזות מורבידיות מדי כנגד ה-SEO, ואני לא חושב שגם צריך לטמון את הראש בחול ולהמתין עד ל’יום הדין’ שבו גוגל יטמיעו את השינויים.

אני גם בטוח שגוגל יעשו זאת בזהירות שכן בכל זאת – מדובר פה לא רק בתוצאות האורגניות; הם רוצים להישאר רווחיים.

אז כן, עולמות הקידום האורגני ישרדו גם את עידן ה-AI, ישתנו ויתאימו את עצמם. כמו בכל דבר בחיים.

וכן, השינויים יצריכו הסתגלות.

לוקחים אוויר, מבינים את מה נשתנה ומה לא – וחוזרים לעבודה.

הרשמה לקורס

כמה פרטים קטנים...

רגע לפני שאתם עוזבים

תנו לנו לתת לכם הצעה חד פעמית!