בחירת שפה:

/
/
האם בינה מלאכותית יכולה להחליף בני אדם?

האם בינה מלאכותית יכולה להחליף בני אדם?

הטכנולוגיה בכלל וטכנולוגית ה AI בפרט, מתקדמת במהירות עצומה ומוצאת דרכה לכל תחומי החיים, כמעט. ישנם סוגים שונים של AI. חלקם מאוד ספציפיים ונועדו לבצע משימה מסוימת, ואחרים נוצרו מתוך כוונה להיות מסוגלים להתמודד עם מגוון משימות תוך למידה, הסתגלות והתפתחות. 

פתאום, (ולא משום מקום), מתחילות לצוף ולעלות השאלות:

  • האם יבוא יום והבינה המלאכותית תכבוש את מקומנו ותחליף את בני-האדם?
  • האם יכולה הבינה המלאכותית לחשוב, להרגיש, לתכנן וללמד?

אהמ… כן ולא

החלטנו להתחיל את המאמר מהתשובה, מהסוף. 

הבינה המלאכותית איננה איום חד משמעי. הבינה המלאכותית כפי שאנחנו רואים אותה, היא הזדמנות.

הזדמנות להיות יעילים ויצירתיים יותר. ביכולתה לסייע לנו באין ספור דרכים שונות ובתחומים רבים, אבל היא איננה אמורה להחליף אותנו. הבינה המלאכותית לא יכולה לחשוב במקומנו או כמונו, היא לא יכולה להרגיש, או להיות יצירתית כמונו. צריכים להנחות אותה, ופה קבור הכלב. אנחנו בלעדיה יכולים להתקיים היא, בלעדינו לא. היא זקוקה להנחיות. ועתה נחזור להתחלה.

מהי הבינה המלאכותית?

כבר דיברנו על זה, אז נקצר. בינה מלאכותית היא תחום במדעי המחשב העוסק ביצירת מכונות או תוכנות המציגות אינטליגנציה דמוית אדם. כלומר, הבינה המלאכותית (מחשבים) יכולים כעת לבצע משימות, שבמשך שנים רבות מאד האמינו שהן שמורות למועדון האקסקלוסיבי של בני האדם.

טכנולוגית הבינה המלאכותית, מאפשרת למכונות לבצע משימות, שבעבר הלא רחוק דרשו אינטליגנציה אנושית כמו: תפיסה חזותית, קבלת החלטות, ניתוח נתונים מהיר, זיהוי דיבור ועוד. לכן הפכה הבינה המלאכותית עד מהרה לסייעת, כמעט בלתי נפרדת מחיי היומיום שלנו. לצורך ייעול תהליכים, אבחון מצבים (כולל בריאותיים), ועוד. 

החשש, פן יבוא יום והבינה המלאכותית תחליף אותנו, מובן אך אינו סביר במלואו. במאמר שלפניכם ננסה לעמוד על ההבדלים שבין הבינה המלאכותית ויכולותיה לבין האינטליגנציה האנושית.

ההיבטים ה”אנושיים” של הטכנולוגיה

בני – האדם מסוגלים:

להיות עצמאיים, לקבל החלטות, לחשוב, להרגיש, לקיים אינטראקציה בדרכים מורכבות, להיות יצירתיים, בעלי אינטואיציות, לחוש כעס, אמפטיה, ועוד..

הבינה המלאכותית:

מוגבלת למשימות הספציפיות להן תוכננה. היא אמנם בעלת יכולות מרשימות בביצוע משימות חוזרות ונשנות ובניתוח כמויות גדולות של נתונים. היא יכולה לסייע בזיהוי דפוסים ולבצע תחזיות ולסייע לנו. 

אולם, הבינה המלאכותית, נטולת יכולת להבין, לחוש, ולעבד רגשות מורכבים – שהם חלק משמעותי ממה שמעצב החלטות, כוונות ואינטראקציה אנושית. 

הבינה המלאכותית מגיבה לקלט אותו בני האדם מגישים לה בזמן השימוש. ה”יצירתיות” של הבינה המלאכותית תמיד תהיה כתגובה להוראה. להנחיה שתבוא מבני האדם. הבינה המלאכותית איננה חושבת בכוחות עצמה. אין לבינה המלאכותית יכולת להעלות מחשבות מודעות – באופן שבני האדם עושים, חושבים, משקפים, מתלבטים ופועלים.

יתרונות הבינה המלאכותית

ביכולתה של הבינה המלאכותית לנתח כמויות עצומות של נתונים במהירות ובדייקנות, ולספק תובנות שבעזרתן יקבלו בני האדם החלטות מושכלות. שוב, מקבלי ההחלטות הם בני האדם ולא הבינה המלאכותית.

ברפואה

בזכות היכולת לנתח כמויות אינספור של נתונים, יכולה הבינה המלאכותית לסייע באבחון מחלות, בפיתוח תכניות טיפול מותאמות אישית ובהצלת חיים.

חישבו על כמות הימים השבועות והחודשים שידרשו מרופא לשבת ולקרא את הררי החומר, כשהוא נתקל בחולה שאינו מגיב טוב לטיפול, או שתסמיני מחלתו נדירים, לעומת יכולתה של הבינה המלאכותית לנתח את הנתונים ולספק לרופא את התובנות הנכונות במהירות ולאפשר לו להעניק את הטיפול הטוב והנכון.

בעסקים ובתעשייה

יכולות מערכות בינה מלאכותית לחסוך זמן ומשאבים, לסייע בהגברת יעילות הייצור ואבטחת איכות. 

בתחום המחקר

לסייע בניתוח מערכי נתונים גדולים ובכך להוביל לתובנות חדשות. 

ובכל זאת: מה אנחנו צריכים לעשות כדי שהבינה המלאכותית לא תחליף אותנו?

למרות שניתן להבין מה מעורר את החשש, פן תחליף אותנו הבינה המלאכותית, כדאי שנהיה מודעים וערים דווקא להזדמנויות שהיא מציעה.

ועדיין – אנחנו כרגע בזמן קריטי בו נוכל להפוך את החשש להזדמנות ממשית.

הקו שמנחה אותנו בהורייזון לאבס הוא שבמקום שהבינה המלאכותית תחליף אותנו, עלינו ללמוד כיצד להפוך אותה לכלי עזר עבורנו. ברגע שהיא תהפוך לכלי עזר, היא בסה”כ נהיית עוד מיומנות כמו מיומנויות רבות אחרות שרשומות בקורות החיים: מיומנות באופיס, היכרות עם המחשב, ניהול משימות מולטי-טסקינג ועוד.

עלינו לראות בה כלי עזר עוצמתי, המאפשר לנו להיות יעילים יותר. זהו בדיוק מה שאנחנו עושים במסגרתו של קורס AI למתחילים, לומדים מן היסוד ועד לרמה המתקדמת ביותר, ומבינים כיצד ניתן לרתום את הכלים למגוון שימושים ביום-יום, ומקצועיים.

טכנולוגית הבינה המלאכותית תמשיך בהתקדמותה במלוא המרץ, אך לעולם לא תוכל להחליף את נפלאות המוח האנושי.

הרשמה לקורס

כמה פרטים קטנים...

רגע לפני שאתם עוזבים

תנו לנו לתת לכם הצעה חד פעמית!