אחד המייצגים או היישומים הנפוצים ביותר של טכנולוגית ה AI הם ללא כל ספק הבוטים. בבסיסם, בוטים הם תוכנות אוטומטיות המיועדות לבצע משימות ספציפיות ללא התערבות אנושית. הם פועלים על פי כללים או אלגוריתמים מוגדרים מראש, וכך הופכים לכלי יעיל וחזק כמעט בכל מה שקשור לטיפול בתהליכים החוזרים על עצמם. הבוטים מציעים מגוון רחב של אפשרויות ויישומים מעשיים כגון: צ’ט-בוטים המספקים סיוע מיידי בשירות לקוחות, בוטים המעורבים בקהלים של מדיה חברתית ומספקים תכנים. בוטים הופכים משימות שגרתיות לאוטומטיות, מסוגלים לאסוף ולנתח נתונים, ליצור אינטראקציה עם משתמשים, או לפקח על מערכות. הבוטים אינם מתעייפים והם מסוגלים לעבוד ברציפות תוך ביצוע פעולות עקביות, שאינן דורשות שיקול דעת או יצירתיות וכך מפנים כוח האדם למילוי משימות מורכבות הדורשות יצירתיות ושיקול דעת.
רב-הגוניות של הבוטים מאפשרת שימוש בהם בייעול משימות שגרתיות בתעשיות שונות ועוד. הבוטים מחוללים מהפכה בדרכי התקשורת שלנו עם הטכנולוגיה, תוך הצעת הקלה משמעותית לחיי היומיום.
צ'אט-בוטים לשירות לקוחות
דוגמה רווחת היא צ’אטבוטים של שירותי לקוחות. הבוטים מתקשרים עם לקוחות באתרים ובאפליקציות, עונים על שאלות נפוצות, מפנים משתמשים למשאבים ומטפלים בבקשות שירות בסיסיות. למשל: אתרי בנקים שבהם בוטים מסייעים בבדיקת יתרות או דיווח על כרטיסים שאבדו, מעקב אחר הזמנות בפלטפורמות מסחר אלקטרוני, קביעת מועדי פגישות בפורטלים של שירותי בריאות ועוד.
הבוטים והמדיה החברתית
הבוטים של המדיה החברתית משרתים פונקציות שונות במגוון מגזרים. אלה הם חשבונות אוטומטיים, בעלי יכולת הפצת תוכן בכמויות גדולות, בדיוק ובמהירות כך שימצא את דרכו אל קהל היעד בקלות. יכולותיהם של בוטים של המדיה החברתית לאסוף ולנתח נתונים על שיחות מקוונות, להיות מעורבים באינטראקציה עם המשתמשים ולנהל משימות (שבדרך כלל היו גוזלות כוח אדם), הפכו אותם במהירות רבה לכלי רב משמעות לזיהוי מגמות, והבנת חוויות ודעות המשתמשים.
- הבוטים של המדיה החברתית וארגוני החדשות – לבוטים של המדיה החברתית תפקיד משמעותי במבזקי חדשות בזמן אמת ובהפצת חדשות. כך הם מבטיחים שעדכונים, התרחשויות ואירועים יגיעו אל הקהל הרחב. יש ערך רב למידיות במיוחד בעת בה ישנן התרחשויות רבות ונדרש מידע בזמן אמת.
- הבוטים של המדיה החברתית והשיווק – בוטים של המדיה חברתית מופעלים לשם יצירת קשרים עם קהלים שונים בדרך של תגובות מידיות לכל אזכור של המותג. בדרך זו נשמרת נוכחות דינמית ומשמעותית בכלל הרשתות החברתיות, תוך כדי שיפור נראות המותג וטיפוח קשרי לקוחות. האוטומציה מאפשרת לצוותי השיווק להתפנות לתכנון אסטרטגי מבלי שיהיו הם עצמם חייבים להפגין נוכחות פעילה.
- הבוטים של המדיה החברתית ורגשות הציבור – בוטים של מדיה חברתית מפעילים מעקב קפדני ויציב אחר רגשות הציבור ותנודות המגמות השונות. הבוטים מנתחים מגמות אלה וכך מתאפשר זיהוי בשינויי עמדות ונושאי עניין שונים לצורך קבלת החלטות מדויקות מונעות נתונים.
- הבוטים של המדיה החברתית ומנהלי הקהילות – הבוטים מסייעים למנהלי הקהילות בשמירה על שיח הולם ותקין והבטחת ציות המשתמשים להנחיות הקהילה, תוך סינון תוכן בלתי הולם.
הבוטים ומנועי החיפוש web spiders
בוטים שמטרתם לנווט באופן שיטתי ועקבי ברחבי האינטרנט האינסופיים. מטרתם העיקרית, הוספת תוכן אינטרנט לאינדקס לאחר ביקור באתרי אינטרנט שונים, קריאת הדפים בהם ואיסוף נתונים המאוחסנים לצורך אחזור קל בעתיד. הם בעלי חשיבות עליונה עבור מנועי חיפוש שונים מאחר והם יוצרים תהליך המאפשר למשתמש הקצה לאתר ולמצוא מידע נדרש ורלוונטי במהירות.
קיימים יישומים שונים של סורקי אינטרנט:
- סורקים שפועלים ללא הפוגה לשם עדכון ושיפור תוצאות החיפוש, תוך הבטחה כי למשתמש תינתן גישה לדפי האינטרנט העדכניים והרלוונטיים ביותר.
- בוטים להשוואת מחירים לצורך מעקב והשוואת הצעות בחנויות מקוונות מרובות, כדי לסייע למשתמש במציאת העסקה הטובה ביותר עבורו, על שירותים או מוצרים.
- בתחום האקדמי, סורקים אוספים ומאנדקסים מאמרי מחקר, על מנת להפכם לנגישים בקלות עבור חוקרים, מדענים וסטודנטים.
- ניהול מוניטין. מעקב אחר נוכחות מוצר תוך סריקת פלטפורמות מדיה חברתית, פורומים, אתרי חדשות ובלוגים לאזכורים של חברה או מוצר, והתראה בזמן אמת על מצבו, מקנה יכולת תגובה מידית למשוב וטיפול מהיר בבעיות.
בוטים למערכת החינוך
יותר ויותר משולבים בוטים כעזרים בסביבות למידה. בוטים אלה יכולים לשמש כמדריכים וירטואליים תוך כדי כך שהם מספקים לתלמידים תמיכה ההולמת את הקצב האישי שלהם. ביכולתם של בוטים כאלה להסביר מושגים, להציע תרגולים, לתקן טעויות ולענות על שאלות.
גם אנשי ההוראה עצמם נעזרים בבוטים לשם טיפול בנושאי שגרה גוזלי זמן כמו מתן משובים בסיסיים, ציונים וכו’, כך מתפנה זמן למורה ליצירת אינטראקציה טובה יותר עם התלמידים עצמם.
בוטים לאוטומציה
מטרתם של בוטים לאוטומציה לייעל תהליכים על ידי טיפול בהזנת נתונים, עדכון מדויק של מידע למאגרי מידע, יצירת דוחות באמצעות איסוף אוטומטי של נתונים ממקורות שונים, ניתוחם והפקת דוחות המספקים תובנות חשובות. כל אלה ללא התערבות של כוח האדם האנושי. בוטים אלה מצמצמים את הצורך בניירת הפיזית וממזערים את הסיכון לשגיאות.
- משאבי אנוש – לשם סינון קו”ח של מועמדים, זימון ראיונות ואפילו סיווגים שונים של המועמדים לביצוע תהליך גיוס יעיל.
- במחלקות הכספים – הבוטים הללו מבצעים משימות כגון עיבוד חשבוניות, התאמה בין חשבונות ומעקב אחר עסקאות פיננסיות. זמני העיבוד המהירים ביותר תורמים לשיפור הדיוק ומאפשרים לכוח האדם שבמחלקות התמקדות בפעילויות אסטרטגיות.
- עורכי דין – הבוטים יעילים בניהול סקירות מסמכים, ארגון, סיווג וניתוח כמויות גדולות של מסמכים וחוזים משפטיים, ומצמצמים את בזבוז הזמן שהושקע בעבר בבדיקות הידניות.
- לוגיסטיקה ושרשרת אספקה – שימוש יעיל בבוטים לשם מעקב אחר מלאי ומשלוחים, אוטומציה של ניטור ועדכון רמות המלאי, עיבוד הזמנות ומעקב בזמן אמת אחר משלוחים.
לסיכום
הבוטים משרתים שפע פונקציות במגוון רחב של עיסוקים. יכולת ההסתגלות והרבגוניות שלהם הופכים אותם לכלי רב ערך לייעול תהליכים ולשיפור חוויות המשתמש החל בפניות לשירות לקוחות, סקירת המדיה החברתית, החדשות, מערכת החינוך ועוד. הם אחראיים לאוטומציה של משימות וכך מייצרים יעילות ונוחות באינטראקציות השונות.